Om att vara och leva sitt varumärke

Jag har snöat in lite grann på varumärkestänk. Det relaterar både till mitt arbete och mina funderingar på personlig marknadsföring, hur jag ska styra upp den här bloggen och vad jag ska göra med mitt liv i övrigt. Jag tycker att varumärkestanken – som egentligen är ett långt vidare begrepp än ordet antyder för den oinsatte – är en bra utgångspunkt för att prata marknadsföring och kommunikation. Det handlar inte om budskap egentligen, det handlar om helhet – och det gillar jag. Helhetstänk är fina grejer.

För några kvällar sen for en tanke genom mitt huvud just innan jag skulle till att somna. Jag tänkte: Man kan inte ljuga om ett varumärke. Ett budskap kan vara hur falskt som helst, fabricerat och påhittat och sedan tillfilat och paketerat för att göras aptitligt och lättsmält. Men ett varumärke handlar om mer än så.

Tanken kom när jag funderade kring vad som är mitt eget, personliga varumärke och jag konstaterade att ett personligt varumärke handlar om att vara den man är, och kommunicera vad som är så bra med det.

För att ta mig själv som exempel: Jag kan påstå att jag är en noggrann person med sinne för detaljer och göra det till mitt budskap, men eftersom det inte är sant kan jag aldrig göra det till ett trovärdigt varumärke. Jag kan inte leva och andas ”noggrann person med sinne för detaljer” – när allt jag står för ropar ”kreativ visionär med känsla för drivkrafter”. DET kan jag bygga ett trovärdigt varumärke kring – genom att säga det, vara det, göra det och leva det.

Om jag vill marknadsföra mitt varumärke handlar det jag kommunicerar om att övertyga min mottagare om att det är just en kreativ visionär som man behöver och mest av allt önskar sig. Att noggranna och detaljorienterade personer säkert är fint och bra, men att det är den kreativa visionären som kan  leverera. Precis samma sak gäller för företags och organisationers kommunikation och varumärkesstrategi.

Därför går det inte att ljuga om ett varumärke – är det inte sant blir det inget varumärke, bara ett tomt budskap.

Och det är det här som gör att jag är så fascinerad av varumärkestanken. Varandet – att du måste vara ditt varumärke, inte bara försöka konstruera ett budskap som säger det du vill förmedla. Att alltihop börjar inifrån. Det är en spännande tanke när det gäller människor – och en spännande tanke när det gäller företag, organisationer och marknadsföring.

Som jag skrev för några veckor sedan kan jag tycka att varumärkes- och marknadsföringsallegorier när det gäller människor och vårt sociala liv känns väldigt cyniskt, men samtidigt kan jag inte låta bli att se parallellerna. Hur uppfattas jag, uppfattar andra mig som jag uppfattar mig – har jag ens en tydlig bild av vad JAG står för, eller försöker jag mest smälta in i tapeterna och märkas så lite som möjligt?

Och hur många organisationer försöker upprätta marknads- och kommunikationsplaner baserade på varumärkesplattform och varumärkesstrategi – utan att ha någon tydlig bild av vad företaget/produkten/organisationen står för?

I somras tog mitt jobb in en varumärkesstrateg. Hon var fantastiskt bra, pratade om våra interna processer och arbetssätt långt innan vi ens kom in på hur och vad vi medvetet kommunicerar. Bara att sitta i samtal med henne gav en enorm kick, jag tror faktiskt att mina varumärkesfunderingar började med dessa samtal. Hursomhelst, hon avslutade sitt arbete och levererade en rapport, som sedermera omvandlades till en ”varumärkesplattform” som säkert dragits vid något avdelningsmöte och kanske rent av klubbats i någon ledningsgrupp (jag minns ärligt talat inte riktigt). Men sen har vi inte sett röken vare sig av den eller av några konsekvenser av det som stod i den.

Ännu ett dokument till samlingen.

Under samtalen med varumärkesstrategen märkte jag hur saker och ting blomstrade upp i mig – jag började få visioner och arbetslust, idéer och tro på min förmåga att bidra till ett gott resultat fick grogrund. Jag såg hur samma glöd fick liv även hos andra, mina kollegor. Och min hypotes är – att det är just där, just i den där glöden, som kärnan till varumärket finns. Det oumbärliga fröet.

Förra veckan, på tjänsteresan till Spenatlandet norr om Gävle (nej usch, nu är jag en arrogant och jävlig nollåtta igen, så skåning jag är… Förlåt mig! Det är faktiskt väldigt trevligt däruppe, så det så!) hade jag ett intressant samtal med en kollega om de här sakerna. Jag kläckte ur mig en spontan idé som jag sedan funderat vidare på: att jag skulle vilja ta på mig rollen som en slags kultur- och varumärkesgeneral. Vara den som driver de här frågorna och ser till att de får kontinuitet och inte omvandlas till livlösa dokument begravda någonstans i serverdjungeln. Ser till att varumärket börjar i vardagen på hemmaplan, i kulturen och processerna på arbetsplatsen.

För mig är sambandet uppenbart – det är just den där frågan om ”varandet”, att vara sitt varumärke innan man kan kommunicera det, det där som jag brinner så för. Jag har redan tidigare föreslagit för mina chefer att jag skulle vilja ansvara för kulturfrågorna på jobbet. I förra veckan utvecklades idén med kopplingen mellan kulturen och varumärket, och jag skulle gärna vilja testa min tes för att se hur långt man kommer genom att leva sitt varumärke och sedan kommunicera den man är.

Men ärligt talat – jag vet bara inte om jag orkar sticka ut hakan och leverera ännu ett okonventionellt förslag, medveten som jag är om att oddsen för accept (för att inte tala om mandat och handlingsutrymme) är långt högre än oddsen för att kamma hem storkovan i Drömvinsten.

Av allt jag känner i det här, är sorgen över min egen feghet svårast. Kanske borde jag bara bita ihop, tänka AAAAAAAAAAAADRIAAAAAAAAN djupt i min blåslagna själ och köra det race jag innerst inne tror på. Mitt eget. För mitt varumärke handlar inte om feghet, det handlar om driv, vision och nytänkande – även i mer än lovligt mycket motvind.

***

Fast egentligen hade jag bara tänkt berätta att jag hittade den här ERFA-gruppen idag, och blev sugen på att vara med. Inte bara sitta på kammaren och tänka varumärkesstrategi för mig själv, utan diskutera och bolla idéer med andra. Jag tror väl ändå att min ultrabreda tolkning av begreppet är rätt unik, men det vore ändå kul att diskutera den med andra – och samtidigt tydligt signalera mot jobbet att jag menar allvar med att vilja utveckla det här vidare.

Erfagruppen ska jag åtminstone ta upp. Det andra… tja, där får jag se hur jag gör.

Annonser

3 Responses to Om att vara och leva sitt varumärke

  1. Catharina skriver:

    Gud så intressant! Jag tycker det är ett superintressant ämne! Jag var med och hittade på ett varumärkesnamn för en produkt på jobbet, och då hade vi också en tjej som kom in och konsultade om det. Om att det inte får bli FÖR bra, som Wettex t.ex och Rollerblades. Nu heter alla torkdukar Wettex och de har förlorat sitt unikum.

    Personliga varumärken kanske låter pretto som du skriver, men det finns ju där ändå, allt vi gör och säger kopplas ju till oss, och har man tänkt igenom vem man är och vilka (av ens sanna) sidor man vill förmedla så kanske man i andras ögon framstår som en mer tydlig person.

    Jag tycker absolut du ska framföra idén till din chef, använd argumentet att du såg hur alla glödde när varumärkeskonsulten var där. Sen är det ju tyvärr lågkonjunktur, så du kanske inte får en ny tjänst på en gång, men så ett frö, en dag vänder det ju!

    Haha, nu har jag också fastnat i varumärkestänket 🙂

    Kram Catharina

  2. […] Jag tror att jag just kom på varför jag är så himla fascinerad av varumärkestänk!) Ni vet – det där som inte går att ljuga om. Det går inte att artificiellt skapa ett varumärke, och det går inte att artificiellt skapa […]

  3. […] det inte går att kontrollera bloggarna. Lika lite som det går att kontrollera varumärket, eller att ljuga ihop ett snitsigt varumärke om man inte också lever upp till det – i varje andetag, varje […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: