Ett varumärke mätt i BMI?

Jag hade först tänkt låta det slinka förbi okommenterat. Kollegan har redan sagt allt jag skulle kunna komma på att säga om saken, tydligt och klart. ”Linda Skugge är en bitch”, damn right. Men sen fick jag syn på en grej i min egen bloggstatistik, och kände att jo, jag vill nog faktiskt säga några ord om hennes utspel trots allt.

Nu passerade klockan just tolv och förrgårdagens statistik försvann för evigt ur min åtkomst, jag hade tänkt illustrera det här inlägget med en skärmdump – men det får visst vara. Ni får tro mig när jag berättar istället: Häromdagen fick jag tre träffar på mitt gamla inlägg ”Hoppas du är smal”. Igen. Det händer inte varje dag – men säkert varje vecka. Trots att det är över ett år sedan jag skrev det. Folk hittar texten och verkar komma tillbaka till den.

Jag brukar oroa mig för vilka som söker fram och läser den där texten. Oftast verkar anorexi vara sökordet – men bara för att man vet vad det heter är det inte säkert att man vet att man har det. Jag läste själv Anna-Lena Brundins Nej tack, jag åt nyss som ren fortbildning – en gång i tiden. Min text, så som jag skrev den för att göra den personlig och verklighetsförankrad (som den ju också är), kan ju tolkas som en ren gör-det-själv-handledning.

Dessa saker tänker jag på, varje gång jag ser inlägget dyka upp i statistiken för att någon googlat på ordet anorexi och hittat hit. Och jag kan bara hoppas att den som gjort det letat efter stöd, inifrånperspektiv, hjälp att förstå för att i sin tur kunna hjälpa den som lever i en tvångsmässig föreställning om att allt-allt-ALLT handlar om att vara smal, smalare, smalast.

Men idag tänker jag också att risken att det jag skrivit ska missuppfattas kanske inte är så stor ändå. Inte när andra samtidigt skriver sån här smörja.

Det tråkiga är att Linda Skugge är namnkunnig och garanterat har långt fler läsare än jag. Säkert också långt fler läsare med behov av tydliga budskap om att de duger som de är, att deras värde inte sitter i BMI-siffran, utan i parametrar som inte kan mätas överhuvudtaget.

Något jag funderar på – inte minst i relation till mitt tidigare inlägg om vänskap – är om Linda Skugge verkligen inte känner och bryr sig om en enda överviktig människa – eller en enda normalviktig människa. BMI 18 räknas generellt som underviktigt. (En smal men muskulös person har för övrigt inte heller BMI 18 – musklerna drar upp BMI…)

Linda driver företag – har hon verkligen inte en enda medarbetare, kund eller leverantör med BMI över 18?

För mig – som har ett BMI en bit över 18 – rasade Linda Skugges personliga varumärke i värde sedan jag läst det här. Från någonstans kring en neutral nolla till ett värde någonstans i närheten av botten på en mycket djup och sedan länge uttorkad brunn. Och jag behöver inte ens bry mig. Om jag gjorde det – om jag stod i begrepp att vända mig till Vulkan för att ge ut Himmel & Ords samlade verk… så skulle jag antingen vända mig någon annanstans (det finns andra, bättre företag som säljer de här tjänsterna – det är jag säker på!), eller rent av avstå.

Lycka till Linda – när ingen med BMI över 18 vill göra affärer med dig.

Annonser

3 Responses to Ett varumärke mätt i BMI?

  1. Elina skriver:

    Sorgligt. En gång i tiden stod hon på de unga, ledsna tjejernas sida. Nuförtiden verkar hon förakta alla utom sig själv.

  2. Angela skriver:

    Hon var min stora idol när jag var yngre, men det var då det…

  3. mamse skriver:

    Ja, det är ju inte första gången som Linda uttalar sig korkat… men här kan man ju undra vad som ligger bakom. Precis som du skriver så är ju BMI18=undervikt. I ett annat av sina inlägg undrar Linda varför hon har så låg kroppstemperatur. Ett symptom för personer med anorexi är just låg kroppstemperatur, ett annat är ett väldigt fokus kring sin vikt och sitt BMI…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: